Om DKW
Hvad er DKW?
DER ER NOGLE AF BILERNE MED DE FIRE RINGE DER IKKE ER AUDI´ER, MEN DKW´ER.
Dette er IKKE en audi – Det er en DKW!
Streameren koster 70 kr. excl. porto og kan købes i klubben, ved henvendelse til kassereren.
kontakt hwbr058@gmail.com
DKW var et tysk motorcykel- og bilmærke, der eksisterede fra 1916 – 1965 – og er ikke det samme som en AUDI !! DKW var grundlagt af danskeren Jørgen Skafte Rasmussen, der blev født i 1878, rejste til Tyskland som ung, og opbyggede DKW, som blev en stor tysk industrikoncern, l flere årtier i 1920-30erne var DKW Verdens største motorcykelfabrik, og Jørgen Skafte Rasmussen var en af Tysklands rigeste mænd.
Navnet DKW var oprindeligt en forkortelse af Dampf Kraft Wagen, da. Man under 1. Verdenskrig forsøgte Fabrikken sig med damp drevne køretøjer. Senere fik det andre betydninger som for eksempel: Das Knaben Wunsch var navnet på en lille legetøjsmotor, i 1919 begynder man at fremstille en hjælpemotor til at montere på et cykelstel den fik kælenavnet Das Kleine Wunder. DKW var kendt for at være BILLIGE, PÅLIDELIGE og AVANCEREDE. Et eksempel er, at DKW var det første bilmærke i Verden, der seriefremstillede en bil med forhjulstræk.
Det var i 1931 og bilen hed DKW F1. DKW-erne var også kendt for deres enkle men alligevel avancerede to takt-motorer og for deres mange sejre i motorsport. De blev meget populære i mange lande, herunder i Danmark, hvor der endda blev lavet en samlefabrik for DKW. AUDI, HORCH og WANDERER var 3 andre tyske bilmærker, og i 1932 blev de alle 4 sammenlagt under Jørgen Skafte Rasmussens ledelse. Sammenslutningen fik navnet “Auto Union”, og de fire ringe – der symboliserer de 4 bilmærker – blev deres fælles logo. Efter afslutningen af 2. verdenskrig i 1945, lå DKW-fabrikkerne i den del af Tyskland, der blev til det kommunistiske Østtyskland (DDR), og resterne af fabrikkerne blev grundlaget for de østtyske mærker lFA, Wartburg, Trabant og motorcykelmærket MZ. Auto Union blev genskabt i Vesttyskland i 1946, men producerede så kun DKW køretøjer. Mærkenavnene Audi, Horch og Wanderer blev ikke brugt. Fra genskabelsen i Vesttyskland lavede Auto Union både DKW motorcykler og biler (varebiler, personbiler og firehjulstrækkere) i høj kvalitet. DKW-motorcyklerne inspirerede mange andre motorcykelfabrikker. Nogle købte således DKW-motorer til deres motorcykler, og andre – fx BSA, Yamaha og Harley-Davidson – kopierede mere eller mindre direkte DKWs motorcykler.
DKW-bilerne var også til inspiration for andre avancerede bilmærker- fx de første Saab-biler. Auto Union – og dermed DKW – blev i 1958 opkøbt af Mercedes-Benz og derefter videresolgt til VW, i 1964, som officiel ønskede sig et mere avanceret luksus-mærke som supplement til deres gammeldags VW-er med hækmotor og baghjulstræk.(Uofficielt så ønskede de sig bare mere produktionskapacitet til produktion af VW-er).
De personbiler, som DKW på det tidspunkt producerede, blev så omdøbt til Audi – og blev i stedet for to takt-motoren udstyret med en firetakt-motor, som var udviklet af Mercedes. På denne måde blev DKW F102 således fra 1964 til 1966 til den første Audi 60. Audi fortsatte med at bruge de fire ringe som logo, og gør det stadig – og det er grunden til, at mange, der ser en ældre bil med de fire ringe på, tror at det er en Audi, selvom det faktisk er en DKW.
Hvis du vil vide endnu mere ?
Historien om DKW og Jørgen Skafte Rasmussen – som efter krigen kom tilbage til Danmark, hvor han døde i 1964 – er lang og spændende, og handler ikke “kun” om masser af spændende teknik, men handler også om visioner, skabertrang, en række af de største navne i tysk bil- og motorcykel-historie, ambitioner, motorsport, penge, rigdom, pengemangel, bilhistorie, 2 verdenskrige, Tysklands deling og genopbygning efter 2. verdenskrig og meget andet.
Du kan læse mere om alt dette på Internettet og i bøger og blade. Vi kan fx varmt anbefale Arne A. Jørgensens velskrevne bog “DKW. Bilerne og Motorcyklerne” fra 2006, som fx kan købes direkte fra Forlaget Motorploven eller bestilles igennem din normale boghandler.